TERMIN REALIZACJI | ZADANIA DO WYKONANIA | ODPOWIEDZIALNI | Przedmiot |
Październik, listopad 2023 | Prowadzenie prezentacji na temat naturalnej zielonej energii: światła słonecznego, wody, fal, wiatru, energii wodnej, geotermalnej i bioenergii jako odnawialnych źródeł energii | ||
Grudzień 2023 styczeń 2024 | Prowadzenie prezentacji na temat zanieczyszczeń w powietrzu, wodzie, glebie, pogłębianie wiedzy | ||
Luty, Marzec 2024 | I Mobilność w Polsce-Luty 2024 “Wprowadzenie o zielonej energii, zanieczyszczeniu środowiska (powietrze,woda, ziemia)” Wystawy i rysunki plakatowe urządzeń i rozwiązań zielonej energii ograniczających zanieczyszczenia, rozwijanie umiejętności projektowania | J.polski, j. angielski, plastyka, technika | |
Kwiecień, maj 2024 | Analiza naukowa i statystyki z kwietnia / maja 2024 r. dotyczące zużycia zielonej energii w każdym regionie partnerskim, zwiększająca świadomość | ||
Czerwiec 2024 | II Mobilność w Chorwacji “Odnawialne źródła energii, energia wiatrowa, energia falowa” Zajęcia plenerowe zwiększające odpowiedzialność wobec środowiska | Irena | Matematyka |
Wrzesień, listopad 2024 | III Mobilność w Turcji-wrzesień 2024 “Energia słoneczna, wykorzystanie paneli fotowoltaicznych i zmniejszenie zanieczyszczenia światłem” Warsztaty na temat zagrożeń wynikających ze zmian klimatycznych i zanieczyszczeń, poszerzające wiedzę naukową | ||
Grudzień, 2024, styczeń 2025 | IV Mobilność Polska-styczeń 2025 “Energia wodna, energia wodna i sposób zmniejszenia zanieczyszczenia wody” Twórcze pisanie na temat przyszłości środowiska planety, doskonalenie odpowiedzialności i umiejętności krytycznego myślenia | j.polski, j.angielski | |
Luty, marzec 2025 | Budowa agregatu prądotwórczego wykorzystującego zieloną energię, działanie praktyczne zwiększające zainteresowanie nauki | ||
Kwiecień, maj 2025 | Zaprojektowanie projektu idealnego ekologicznego domu i zielonego miasta przyszłości | ||
Czerwiec, lipiec 2025 | Zajęcia plenerowe promujące postawę proekologiczną i odpowiedzialność | ||
Sierpień 2025 | Raport końcowy – szkic |
PROJEKTY INTERDYSCYPLINARNE STEAM | Zadania do wykonania | Odpowiedzialni |
Przewodnik po zielonej energii (informacje teoretyczne i wytyczne dotyczące praktycznych lekcji i zajęć na temat naturalnych zasobów energii i sposobów ich wykorzystania) | ||
Strona internetowa | Polska | |
Maszyny zaprojektowane przez uczniów, mogące wytwarzać energię elektryczną ze źródeł odnawialnych. | Fizyka, technika | |
Modele zbudowane przez uczniów pod kierunkiem nauczycieli: | generator wiatrowy generator światła słonecznego turbina parowa (geotermiczna) generator hydroelektryczny generator fal | |
Magazyn Naukowy | zbiór artykułów i badań związanych ze środowiskiem, zmianami klimatycznymi i przyszłością ekologiczną wykorzystującą energie odnawialne | |
Fizyka, matematyka, biologia, chemia, geografia, technika, język angielski, język polski
Przewidziano realizację ok. 15 interdyscyplinarnych bloków tematycznych:
__________________________________________________________________________________________________________
Wszystkie przedmioty STEAM:
– Przewodnik po zielonej energii (informacje teoretyczne i wytyczne dotyczące praktycznych lekcji i zajęć na temat naturalnych zasobów energii i sposobów ich wykorzystania)
___________________________________________________________________________________________
Fizyka, technika (Rafał, Irena)
– Maszyny zaprojektowane przez uczniów, mogące wytwarzać energię elektryczną ze źródeł odnawialnych.
– Modele zbudowane przez uczniów pod kierunkiem nauczycieli:
generator wiatrowy
generator światła słonecznego
turbina parowa (geotermiczna)
generator hydroelektryczny
generator fal
__________________________________________________________________________________________________________
– Strona internetowa projektu (Rafał Jakubowski)
____________________________________________________________________________________________________________
Biologia, geografia (Marta
– Magazyn Naukowy, zbiór artykułów i badań związanych ze środowiskiem, zmianami klimatycznymi i przyszłością ekologiczną wykorzystującą energie odnawialne
____________________________________________________________________________________________________
Chemia (Monika,
– Badania naukowe dotyczące zanieczyszczeń: badania dotyczące produkcji paliw, płyt pilśniowych, naturalnego kleju z odpadów rolniczych.
______________________________________________________________________________________________________
Fizyka, chemia, biologia, geografia, matematyka
– Prezentacje na temat energii naturalnej/zielonej: światła słonecznego, wody, fal, wiatru, energii wodnej, geotermalnej i bioenergii jako odnawialnych źródeł energii
– Badania na temat: wykorzystania poszczególnych źródeł energii w mieście; zanieczyszczenia w regionach, miastach i źródłach zanieczyszczeń lokalnych; Zagrożenia dla środowiska i ekosystemu (gatunki wymarłe lub zagrożone, trujące nawozy, zanieczyszczenia chemiczne w żywności, odpady plastikowe w przyrodzie), jak oczyścić wodę z mórz i oceanów.
_______________________________________________________________________________________________
Język polski, język angielski,technika, fizyka
– Projekt ekologicznego domu, zielonego miasta przyszłości (idealny ekologiczny dom i miasto z ekologicznym transportem i naturalną energią). Jak wygląda przyszła planeta?
________________________________________________________________________________________
Matematyka, fizyka, język polski, język angielski
– Analiza wykorzystania energii naturalnej w regionie. Uczniowie sprawdzają, jaka część zapotrzebowania miasta na energię elektryczną pochodzi ze źródeł odnawialnych i nieodnawialnych.
– Statystyki: ile energii naturalnej wykorzystuje się w ich społeczności. Porównanie regionów/krajów.
– Twórczość pisarska: kompozycje, pamiętniki o tym, jaki powinien być przyszły świat, z zieloną energią i bez zanieczyszczeń. Plakaty, rysunki o lepszej przyszłości świata bez zanieczyszczeń.
________________________________________________________________________________________________________________
Chemia, Biologia, geografia
– Warsztaty na temat przyczyn zanieczyszczenia gleby? Jakie są konsekwencje stosowania środków chemicznych w rolnictwie?
– zrób prosty naturalny kompost w butelce z odpadów owoców, warzyw, herbaty
– Warsztaty na temat przyczyn zanieczyszczenia wody, Znaczenie recyklingu wody i wykonania filtra wody.
MOBILNOŚĆ I – POLSKA (ODPOWIEDZIALNI: Rafał, Kasia, Magda)
Wprowadzenie na temat zielonej energii, zanieczyszczeń środowiska (powietrza, wody, gleby) i ich przyczyn