Ranking Hattie: 252 wpływy i rozmiary efektów związanych z osiągnięciami uczniów
John Hattie opracował sposób syntezy różnych wpływów w różnych metaanalizach w zależności od ich wielkości efektu (d Cohena). W swoim przełomowym badaniu „Widoczne uczenie się” umieścił 138 czynników wpływających na efekty uczenia się, od bardzo pozytywnych do bardzo negatywnych. Hattie stwierdził, że średnia wielkość efektu wszystkich badanych przez niego interwencji wyniosła 0,40. Dlatego postanowił ocenić skuteczność oddziaływań w odniesieniu do tego „punktu zawiasowego”, aby znaleźć odpowiedź na pytanie: „Co najlepiej sprawdza się w edukacji?”
Początkowo Hattie badał sześć obszarów, które przyczyniają się do uczenia się: uczeń, dom, szkoła, programy nauczania, nauczyciel oraz podejścia do nauczania i uczenia się. (Zaktualizowana lista obejmuje także klasę.) Hattie nie tylko przedstawił listę względnych skutków różnych wpływów na osiągnięcia uczniów. Opowiada także historię leżącą u podstaw danych. Odkrył, że kluczem do wprowadzenia zmian jest uwidocznienie nauczania i uczenia się. Wyjaśnił tę historię w swojej książce „Widoczne uczenie się dla nauczycieli”.
John Hattie zaktualizował swoją listę 138 efektów do 150 efektów w Visible Learning for Teachers (2011), a ostatnio do listy 195 efektów w The Applicability of Visible Learning to Higher Education (2015). Jego badania opierają się obecnie na prawie 1200 metaanalizach – w porównaniu z 800, gdy w 2009 r. opublikowano Visible Learning. Według Hattie historia leżąca u podstaw danych prawie się nie zmieniła na przestrzeni czasu, mimo że zaktualizowano niektóre rozmiary efektów i mamy kilka nowych wpisów na górze, w środku i na końcu listy.
Poniżej znajdziesz zaktualizowaną wersję naszej pierwszej, drugiej i trzeciej wizualizacji rozmiarów efektów związanych z osiągnięciami uczniów.
____________________________________________________
Prace badawcze Johna Hattiego, (ponad 1400 meta-analiz z ponad 80 000 badań z udziałem 300 milionów uczniów), zrodziły koncepcję widocznego uczenia się (visible learning), oraz koncepcję widocznych uczniów.
Jakie czynniki mają wpływ na wyniki uczenia się?
Meta-analizy Hattiego
Lepsze zrozumienie „one size does not fit all”
138 czynników mających wpływ na wyniki uczenia się
– Oczekiwania uczniów (1)
– Program Piageta (2)
– Dyskusje (7)
– Informacja zwrotna (10)
http://visible-learning.org/hattie-ranking-influences-effect-sizes-learning-achievement
J. Hattie, Visible Learning: A Synthesis of Over 800 Meta-Analyses Relating to Achievement, Taylor & Francis, 2008, http://visible-learning.org/hattie-ranking-influences-effect-sizes-learning-achievement.
J. Almarode, D. Fisher, Nancy Frey, J. Hattie, Visible Learning for Science Grades K–12. What Works Best to Optimize Student Learning, SAGE Publications, 2018, s. 1
Najnowszy ranking Hattiego, opublikowany w 2023 roku, to aktualizowana wersja znanego rankingu czynników wpływających na wyniki uczenia się uczniów. Ranking bazuje na analizie ponad 1500 badań naukowych, które zostały przeprowadzone w różnych krajach i kulturach.
Według rankingu Hattiego, na wyniki uczenia się uczniów największy wpływ mają następujące czynniki:
Oprócz tych czynników, na wyniki uczenia się uczniów wpływają również:
Ranking Hattiego jest ważnym źródłem informacji dla nauczycieli, rodziców i osób odpowiedzialnych za politykę edukacyjną. Pomaga on zrozumieć, które czynniki mają największy wpływ na wyniki uczenia się uczniów i jak można je poprawić.
Oto kilka konkretnych przykładów, jak można wdrożyć w praktyce czynniki wymienione w rankingu Hattiego:
Możliwość uczenia się w przyjaznym i wspierającym środowisku – nauczyciele mogą stworzyć przyjazne i wspierające środowisko uczenia się, stosując takie metody jak:
Uczenie się poprzez działanie – nauczyciele mogą promować uczenie się poprzez działanie, stosując takie metody jak:
Konkretne i zwięzłe cele uczenia się – nauczyciele mogą pomagać uczniom w ustalaniu konkretnych i zwięzłych celów uczenia się, stosując takie metody jak:
Regularne i częste udzielanie informacji zwrotnych – nauczyciele mogą regularnie i często udzielać informacji zwrotnych uczniom, stosując takie metody jak:
Uczenie się w małych grupach – nauczyciele mogą tworzyć małe grupy, aby umożliwić uczniom interakcję z nauczycielem i innymi uczniami, stosując takie metody jak:
Wsparcie rodziny i społeczności – nauczyciele mogą współpracować z rodzinami i społecznością, aby wspierać uczniów w nauce, stosując takie metody jak: